donderdag 30 september 2010

Melding ziekte 30-09-2010

Dag allemaal, zoals jullie allemaal wellicht weten ben ik op 3 september 2010 opgenomen in het ziekenhuis in Arnhem. Het probleem was dat mijn urine niet van mijn nieren naar mijn blaas kon, de leidingen zaten verstopt. Die dag echo gehad en al snel bleek dat de linkernier eigenlijk niks meer deed. Bij de rechternier kreeg ik een katheter zodat de druk van mijn nieren af kon en de urine in een zakje liep. Nadat ik op zaal werd gebracht kreeg ik gelijk een infuus, de goede nier moest flink doorgespoeld worden. Elke dag verbeterde de functie van de rechternier. Ik had een hele leuke en vooruitstrevende vrouwelijke zaalarts. Zij wilde toch zeker weten of er nog werking in de linkernier zat dus kreeg ik op 10 september ook links een katheter. Dat loopt lekker makkelijk, zakje links, zakje rechts en ook nog een infuuspaal. Helaas kwam er niet veel vocht vanuit de linkernier, jammer. Op 14 september heb ik een ct-scan gehad. Ook geen pretje om dan 1 liter contrastvloeistof te moeten drinken. De volgende dag werd ik in een rolstoel gezet voor een bezoek aan de gynaecoloog. Uitstrijkje gemaakt en echo eierstokken. Het bleek dat die wat vergroot waren, dit hadden ze op de echo ook al gezien. De vrijdag daarna zijn de katheters vervangen door inwendige slangetjes (dubbel J-kathethers), pijnlijke geschiedenis, maar vooruit eindelijk die zakjes kwijt. Maandag 20 september de voorbereidingen gehad voor de kijkoperatie die dan dinsdag plaats vond. Volledige narcose gehad, was ik wel blij mee, had al zoveel pijn geleden. De volgende dag behoorlijk misselijk van de narcose. De gynaecoloog kwam aan het bed en vertelde dat er 5 stukjes weefsel op kweek waren gezet. De zaalarts kwam weer en vroeg of ik naar huis wilde, ik moest toch wachten op de uitslag van de kweek. Dus zaterdag 25 september naar huis (dat wil zeggen: naar m'n vader). 29 september voor de uitslag weer naar Arnhem geweest: dat viel goed tegen. De dokter gaf aan dat ik kanker heb.Op dat moment ben je lam geslagen. Op de kweek waren uitzaaingen gevonden bij 1 eierstok, stukje darm, buikvlies en vetschort. Zij adviseerde voor de behandeling naar Eindhoven te gaan, daar had ze goede contacten mee. De volgende dag kon ik al voor een gesprek in Eindhoven terecht. De arts stelde een behandelingsplan voor. Op 11 oktober maag- en darmonderzoek (in Arnhem), ook wilde hij nog een pat-scan laten maken om te zien of er ook nog kankercellen buiten de buik zijn. Ik hoor nog wanneer dat plaats vindt. Op 19 oktober kan ik voor de uitslag van het maag- en darmonderzoek weer naar Eindhoven. Het plan is om in november een operatie te laten plaats vinden waarbij de aangetaste delen worden verwijdert. Op het zelfde moment als de buik open is krijg ik een chemokuur. Ze spoelen met de chemo m'n buik. Het schijnt zo te zijn dat er geen bloedbanen door de buik lopen en een chemokuur via het bloed in mijn geval niet werkt.  Heel verhaal zo, maar dan weten jullie een beetje wat er gebeurt is en nog staat te gebeuren. Ik ben dus voorlopig nog wel even zoet. Op dit moment behoorlijk moe. Ga lekker 's middags een poosje slapen en voor de rest lig ik veel op de bank. Ik heb opdracht van de arts om veel te drinken, dit ter bevordering nog van mijn nierfunctie, die is nog niet helemaal optimaal. Verder ben ik de afgelopen weken behoorlijk afgevallen, na elk akkefietje was het wel weer een dag of 2 pijn lijden en daar wordt je niet beter van. Nu moet ik dus goed eten, veel kalorieen en eiwitten om aan te sterken, daar doe ik m'n best voor. Ik wil iedereen bedanken die in het ziekenhuis of thuis al op bezoek zijn geweest, dank jullie wel voor de vele kaarten, bloemen, fruit, chocolaatjes, etc., telefoontjes en sms-jes. Het geeft afleiding. Dank zij mijn geweldige schoonzus, Martine, ben ik nu aan het bloggen, ja ja. Zij heeft dat eens even keurig op mijn laptop gezet. Ik zal proberen, als ik me fit genoeg voel, jullie regelmatig bij te praten. Tot gauw.

2 opmerkingen:

  1. hoi Rita,

    je kent mij niet, ik ben de peuterjuf van mark (en natuurlijk in het verleden simone en rianne)
    via de hyves van martine lees ik jouw blog nu.

    wat kan er in korte tijd veel veranderen...je hele leven op de kop!!
    fijn dat je bij je vader thuis bent en een lieve schoonzus vlakbij hebt wonen. dat is er 1 uit duizenden, maar dat wist je vast al wel!!

    Ik wil je heel veel sterkte toewensen in deze moeilijk strijd tegen die oneerlijke ziekte.

    Ik hoop in je volgende blog te lezen dat het wat beter met je gaat.

    groetjes van petra van kommer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Petra, wat bijzonder dat jij reageert, niet kennen en toch reactie. Dank je wel. Ben blij met alle positieve berichten. En ja, ik heb 1 schoonzus uit duizenden. Hartelijke groet, Rita

    BeantwoordenVerwijderen