vrijdag 13 juli 2012

16 juli operatie stoma

't heeft even geduurd maar nu is het zover. Aanstaande maandag word ik geopereerd aan mijn stoma. Ik moet om 7.15 uur me melden bij de patientenontvangstbalie en om 8.00 uur word ik geopereerd.
Eigenlijk zou ik eerst woensdag de 18e moeten komen maar de secretaresse van de chirug belde dat er iemand met spoed geopereerd moest worden en er op maandag een plekje vrij gekomen was. Beter.

Woensdag belde de stoma verpleegkundige. Ze wilde met mij een afspraak maken om plaats te bepalen voor een nieuwe stoma. Ik zei: daar weet ik niks van. Dat is niet de bedoeling. Ze had echter begrepen van de chirurg dat als de operatie tegen zou vallen en het huidige stoma niet gekanteld kan worden er een nieuw stoma op een andere plek gemaakt wordt. Nou, dat viel me goed tegen. Hier had ik niet op gerekend. Dus gistermiddag maar weer naar Arnhem. Ik moest eerst op een bed gaan liggen en werd er aan de rechterkant op mijn buik een kruisje met pen gezet. Toen moest ik zitten, daarna staan. De stoma verpleegkundige kijkt dan naar je buik om te zien op welke plek je het minst hinder van het stoma hebt. Broekband, bukken. Daarna heeft ze met stift een rondje getekend op het kruisje. Dit blijft wel zitten tot maandag.

Ook ben ik woensdag nog weer naar de uroloog geweest. Ik werd dinsdag gebeld, of ik woensdag maar even wilde komen. Er werd 10 ml vloeistof ingespoten in het slangetje wat naar mijn nier gaat. Het was de bedoeling om te zien in hoeverre die vloeistof van mijn nier naar mijn blaas zou lopen. Ik kon meekijken op een scherm. Er gebeurde niet veel. De vloeistof bleef in mijn nier. De dokter ging een andere dokter erbij halen. Hij heeft nog wat vloeistof ingespoten. Er liep wel een klein beetje vloeistof naar de blaas maar te weinig. Dit betekent dat mogelijke urine niet voldoende via de urineleider naar mijn blaas kan lopen, ik hierdoor toch die nefrostomiekatheter (slangetje wat vanuit mijn nier naar buiten komt) nodig heb. Ik kon het nu zelf zien, toch wel weer een tegenvaller. Het lijkt er op dat de uroloog gelijk krijgt dat ze zei dat ik die nsk wel moet blijven houden. Hopelijk hebben ze in Nijmegen nog een alternatief.

Gisteren werd ik gebeld door de poli in Zevenaar. Ze hadden de uitslag van de urinekweek. Ik moest toch weer aan de antibiotica en wel direct. Ze zouden het recept naar de apotheek faxen, konden we daar de AB ophalen. Ik moet 3 capsules per dag, ongeveer een week lang. Ik heb soms koorts, 37,2 tot 37,8. Dan maar weer een paracetamolletje. Ik mag natuurlijk niet ziek worden voor maandag, dus zo min mogelijk naar buiten en anders dikke jas aan en das om.

't was me het weekje wel weer. Net ook nog naar de fysiotherapeut geweest.
Hoop dat de operatie mee valt en ik niet zo lang in het ziekenhuis hoef te liggen. Ga weer naar Arnhem, Rijnstate.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten